ghasemimehr

امروز تلاش میکنم تا فردایی بهتر از امروز را تجربه کنم.

ghasemimehr

امروز تلاش میکنم تا فردایی بهتر از امروز را تجربه کنم.

من به اینی که هستم افتخار میکنم اما اکتفا نه.

برایم همیشه جالب بود که بدانم در سایت های مختلف کشورهای خارجی در مورد اشخاص مهم یا اتفاقات و رویدادها چه می نویسند.و اساساً زاویه ی دید و نحوه ی بیان آنها چگونه است.اما بارها به خودم گفتم حوصله ی ترجمه و ایرادات ترجمه ای را ندارم. در چهارمین جلسه ی درس تکنولوژی های ارتباطی استاد دهکردی، در دانشکده ی ارتباطات دانشکاه علامه طباطبایی بود که استاد در این مورد راه کاری ارائه دادند که صادقانه بگویم قبلاً از آن بی خبر بودم.استاد در آن جلسه نام قاسم سلیمانی (فرمانده ی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)را در "Google Translate" تایپ کردند و سپس معادل این کلمه را به زبان عبری که زبان کشور اسرائیل است، درآوردند و با کپی آن در قسمت سرچ گوگل ، مطالب مربوط به قاسم سلیمانی را که در سایت های اسرائیلی منتشر شده بود، پیدا کردند و سپس با کپی لینک آن مطلب و قرار دادن آن Google Translate" لینکی در قسمت ترجمه ی فارسی به ما داد که با کلیک روی آن ترجمه شده ی همان مطلب را به فارسی ،می توانستیم بخوانیم.برایم جالب بود! و در اقدامی مشابه لینک سایت روزنامه ی فیگاروی فرانسوی را نیز به همین ترتیب ترجمه کردیم. استاد سپس طبق روال دو جلسه ی قبل، تایپ ده انگشتی را مجددا مورد تأکید و تمرین قرار دادند. و از ما خواستند که تایپ ده انگشتی را تمرین کنیم و همچنین مشابه کاری که در مورد آقای قاسم سلیمانی و روزنامه ی فیگارو انجام دادیم در منزل انجام دهیم و لینک آن را در وبلاگ خود قرار دهیم.و پاسخ به این سؤال که، چرا ارائه دهندگان سرویس های اینترنتی به صورت رایگان به ما خدمات می دهند؟ را به عنوان سومین کار کلاسی برای جلسه ی آینده به ما محول کردند.

پاسخ: به نظر من شاید بتوان گفت که آنها در واقع به صورت رایگان به ما خدمات نمی دهند. ما در ازای استفاده از این خدمات ، اندیشه ها، باورها، سنت ها، اذهان و... خودمان را تغییر می دهیم(می پردازیم).آنها با این خدمات، اطلاعاتی را در مورد ما به دست می آورند که ممکن است افراد نزدیک به ما و شاید حتی خودمان در مورد خودمان ندانیم.و با کسب این اطلاعات و استفاده از آنها در مورد خرید ، سلایق] و نیازهای ما تصمیم می گیرند.آنها با این خدمات به ظاهر رایگان ، جامعه ی نظارتی را رقم زدند که شاید چندان محسوس هم نباشد.از اطلاعات ما حتی ممکن است سوء استفاده هم بکنند و هویت های ما را به سرقت ببرند.آنها به صورت غیر مستقیم از این راه ،سودهای هنگفتی را به جیب می زنند.و روابط پشت پرده در این باره اینقدر پیچیده هست که شاید ما نتوانیم به راحتی این روابط و منافع مشترک و سود های هنگفتشان را احساس یا درک کنیم.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۱۶
فرخنده قاسمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی